Värdegrund
Nämen en blogg alltså, gud så trevligt! Men om du ska fylla allas vårt hål inombords (alltså som förlusten av du-vet-vilken-blogg lämnade efter sig) måste du lägga tyngdpunkten mindre på ämnen som människovärde, etik, storsinthet och annat trams och gå direkt på the good stuff: goda théer [sic], vardagslyx och sponsrade reklaminslag för någon trevlig hudkräm. Kolla, nu trashade jag en stackars medmänniska i samvarons namn, precis som jag sa häromdagen att jag ogillade. Räknas dubbelmoral som en "liten sjukdom"?
Men sen har ju också den finska skolan utvecklats sen 80-talet. Man talar väldigt mycket om värdegrund i finska lågstadier också. Med det sagt finns det förstås ändå stora skillnader om man jämför med den svenska skolan.
Jag håller förstås med. Det enda man vill är ju att ens barn ska känna sig trygga, accepterade och lyckliga. Hoppas fyrklöveruppgifterna hjälper.
Tänkte på dina funderingar kring "värdegrundsarbete" när jag läste ledarsidan i DN idag
http://www.dn.se/ledare/signerat/mobbning-rastvakter-biter-battre-an-normkritik/
Ang. DN-artikeln. Den var ju väldigt konstig. Jag tror att antingen Birgersson, Friends eller lärarna (troligen alla tre) är ute och cyklar. Normkritik som teori är väl inget lärare i grundskolan behöver ägna sig åt tillsammans med sina elever, om de däremot anlägger ett normkritiskt perspektiv på sin undervisning (alltså TILLÄMPAR den normkritik de själva lärt sig. Kanske t.o.m. genom värdegrundsövningar och diskussioner ;)) minskar de risken för att lärarna själva är de som mobbar. Eller va?